التوقيت السبت، 18 مايو 2024
التوقيت 11:00 ص , بتوقيت القاهرة

فضفضة ستات| بعد 9 سنين حب.. بيشبهني بفتاة "المرجيحة"

أرسلت قارئة مشكلتها لـ"دوت حياة" قائلة "أحببته بجنون وياريته طمر فيه، 9 سنين بحبه حب جنون، عمري ما فكرت أسيبه ولا أبعد عنه، أنا وقفت في وش أهلي عشانه وأتحديت أصحابي والدنيا كلها وفي الأخر بيزلني".


وأكملت "بدأت قصة الحب بيني وبين هذا الشاب منذ 9 أعوام، كنت طالبة في الجامعة، في بداية الأمر كنت أشعر بمشاعر غريبة الشكل، لأنه كان يريد ترويضي عن جميع أفعالي ويريد مني أن أصبح كوالدته وأخته، بدأت بتنفيذ الأوامر على أكمل وجه، لمدة سنين كان هدفي هو توفير الراحة له علي حساب نفسي، ولكن هو تقبل ذلك بالأنانية وطلب المزيد من الأشياء التي لا تعقل".


وأضافت "أصبحت أعمل في مكان مرموق ولكنه يتطلب تكوين علاقات في العمل، بدأ يجن جنونه ويجبرني على تركي للعمل، ولأول مرة أقف في وجه وأقول كلمة "لا مش هسيب الشغل"، حاول إجباري على تنفيذ رغبتوا ولكني لم أضعف ولو ليوم واحد، حتي أتى لي وبدأ أن يتحدث معي بالعقل، قائلا "أنا بغير عليكي لما بتتكلمي مع أي حد في الدنيا انتي بتاعتي أنا وبس، مينفعش غيري يتكلم معاكي"، ولكني وقفت في وجهه قائلة "أنا شغلي خط أحمر"، وخضع للأمر الواقع فترة ولكن "رجعت ريما لعادتها القديمة".


وقالت "أتخطبنا عشان يحس أني عوزاه وشارياه وأنه أهم حاجة في حياتي، بدأت أترقي في شغلي أبقي رئيس قسم، كان نجاحي بيموته ودايما شايفني فاشلة، ومش نافعة، بس شغلي الحاجة الوحيدة اللي كانت بتثبتلي نفسي وكياني، وعند إقتراب الزواج قرر أني لازم أسيب شغلي ولو دة محصلش يبقي مش عاوزني، وأنا قررت أتنازل وأسيب شغلي لكن بعد الجواز، جالي تكريم تابع للشغل وعشان أنا امرأة مؤثرة في المجتمع تخيلوا إيه رده عليا لما عرف.. قالي كل من هب ودب بيتكرم ده حتى بتوع الأغاني الهابطة.. جات عليكي يعني!".


وأوضحت "بيقلل مني ومن شأني، بس الحياة مبتمشيش غير بيه، ومش عارفة أعمل إيه؟، أسيبه وأبتدي من أول وجديد وأضيع 9 سنين من عمري على الأرض، ولا أعمل إيه أفيدوني؟".


 قال الدكتور محمد حلمي أخصائي الطب النفسي، إن هذا النوع من الرجال يصعب الحياة معه، ولذا عليكي التخلي عن هذا الحب القاتل، الذي يجبرك العيش على غير طبيعتك وحياتك.


وأضاف "في حالة الخوف من السنوات الماضية، أحب أوضح أنه في حالة اكتشافنا أن الشخص الذي نعاشره اختيار خاطئ يجب علينا تصليح هذا الخطأ على الفور، ولا تقلقي فالحياة ما زالت أمامك، وأتركيه لأن "اللي أخدته القرعة تأخدوا أم الشعور".


إقراء أيضا:


فضفضة ستات.. "حماتي ملاك وأنا الشيطان"