التوقيت السبت، 30 مايو 2020
التوقيت 04:37 م , بتوقيت القاهرة

المصريون أبهروا العالم.. وصنعوا أمل لهزيمة كورونا

محمد فتحي عبد الغفار
محمد فتحي عبد الغفار
تناقش هذه الحلقة الحدث الأهم الذى يمر به العالم ويسبب حالة من الفزع والرعب بين بنى الإنسان بعد الانتشار السريع لفيروس كورونا أو ما يعرف علميا بكوفيد ١٩ وتسبب حتى الآن فى عشرات الآلاف من القتلى وتخطى حاجز المليون مصاب.
 
 
 
حاسس إن ديه نهاية العالم، حاسس بخوف ورعب من جواك
بيقولوا أن الشيئ ده بيقتل جهازك المناعى، بيهاجم الرئة بلا رحمة ولا شفقة، بتاخد نفسك وقتها بصعوبة بالغة، النفس اللى كنت بتاخد ببلاش دلوقتى بقى مكلف.
 
أمر بقى فى غاية الصعوبة 
الفيروس مبيرحمش فقير من غنى ولا بيميز بين مشهور ولا مش مشهور كبار أو صغار مدمر ومبيرحمش حد الجميع فى خطر داهم الكل قاعد فى بيته يتوسلون إلى الله عز وجل، مزعورون من اللى جاى
خايفين الفيروس يخبط أبوابهم فى اى وقت.. يأخذ منهم فرد أو اثنين أو ربما الجميع، اللعين بينتشر فى كل مكان وفى أى وقت، وباء بيعيش على كل حاجة بتلمسها إيدينا، سيداتى سادتى احب اقولكم إن المصريين هيهزموا الفيروس اللعين قريبا .
 
ولكن وسط هذا كله من أرقام القتلى والمصابين بالكورونا كان لابد لنا من تسليط الضوء على إيجابيات الحدث فهناك بصيص أمل فى آخر النفق تظهر أن هناك حل للقضاء على المرض اللعين فما تابعناه على وسائل التواصل الاجتماعى وما نقلته لنا الصحافة العالمية عن جدعنة وشهامة المصريين يجعلك كمصرى تفتخر ببلدك وببنى جلدتك وبمعدنهم النفيس وقت الشدة .