التوقيت السبت، 18 مايو 2024
التوقيت 01:45 م , بتوقيت القاهرة

الـ"بوف" قطعة منسية في ديكور منزلك

الـ"بوف" قطعة ديكورية مهمة، من مكملات الديكور اللي بتستخدم في كل الغرف في بيوتنا، الـ"بوف" ممكن نغير بيه ديكور البيت، وده بيعتمد على اختيار موديله ومكان استخدامه وخامة القماش اللي هيتم كسوته به وكمان اللون والنقوشات، يعني ممكن أحس أن ألوان غرفة الليفنج مملة وأحب أغير فيها شوية بدون تكلفة، فساعتها هستعين بفكرة تضفي لمسة جديدة وجميلة وهتخليني أشعر بأن هناك جديد فى اللوحه الديكورية للفراغ، وهنعرض كام فكرة لطيفة لكيفية استخدام الـ"بوف" في ديكور البيت:


1- في الريسيبشن، لو حابين نقسم فراغه، ممكن نستخدم البوف لإنه سهل التحريك وممكن نشيله من المكان في لحظات، كمان هنقدر نستفيد من البوفات كمقاعد إضافية للجلوس، ولازم نختار اللون بعناية ودقة ويكون متوافق مع باقي ألوان الديكورات.



2- استخدام الـ"بوف" كمسند للقدمين خاصة وقت القراءة أو مشاهدة التليفزيون بيفضله الكثيرون، فقط اهتموا أن يكون كسوة البوف من الجلد أو من قماش سهل التنظيف.




3- في غرفة المعيشة، الـ"بوف" هيساعدني استفيد منه في مساحة تخزين إضافية، فمثلا ممكن نستفيد بالفراغ السفلي في وضع الكتب والمجلات.



4- في غرفة النوم ممكن نستفيد من الـ"بوف""البينش" الموجود أمام السرير في التخزين، ممكن نستغل الفراغ السفلي في وجود أدراج أو ضلف للتخزين.

لدينا العديد من الأشكال الهندسية لتصميم الـ"بوف"، هنلاقي المستطيل، المربع، البيضاوي أو الدوائر، فقط مشطح الغرفة وتنسيق قطع الأثاث بداخلها هو من يحدد أي شكل هو الأنسب لغرفتنا.



5- من مميزات الـ"بوف" استخدامه كمقعد إضافي في حالة وجود عدد كبير من الضيوف، ولسهولة الحركه يمكننا إضافة عجلات صغيرة لسهولة تحريكه داخل طاولة القهوة.



6- يمكن استبدال طاولة القهوة التقليدية والتي تكون عادة من خامة الخشب أو المعدن والزجاج بقطعة من الـ"بوف"، فيصبح لها وظيفتين الأولى طاولة والثانية مقعد للجلوس وقت الحاجة.



7- لعمل تغيير في شكل ديكور الغرفة يلاحظه الجميع، يمكن أن يكون الـ"بوف" جزءا أساسيا في اللوحة الديكورية للغرفة وليس عنصرا تكميليا، مثلا يمكننا استخدام الكابوتنيه من الطراز الفيكتوري في تزيين الغرفة ذات الطراز المودرن على سبيل مزج تصميم مختلفين معا.



8- لمزيد من الاسترخاء بعد يوم عمل شاق سوف تحتاجون لمشاهدة فيلم أو اللعب مع الأطفال، وهنا يمكنكِ اختيار قطعة بوف من خامة مريحة والاستفاده منها في الجلوس بشكل أكثر راحة.



9- في حالة وجود غرفة في المنزل يكسوها الجمود والألوان المحايدة وتفتقد للروح، يمكن الاستعانة بالـ"بوف" وكسوته في إضفاء روح مرحة للمشهد، وما أكثر النقوشات والخامات والألوان التي يمكنها خلق روح جديدة في الفراغ الباهت اللون.