التوقيت السبت، 27 أبريل 2024
التوقيت 02:31 ص , بتوقيت القاهرة

فيديو.. من أكل الرنجة إلى غسيل الأطباق.. كوميكسات المغردين عن الرنجة والفسيخ في شم النسيم

موائد الرنجة والفسيخ
موائد الرنجة والفسيخ

بالتزامن مع احتفالات المصريين بعيد شم النسيم وأعياد الربيع، يتربع الفسيخ والرنجة والسردين على موائد المصريين بكل منزل وفي المنتزهات، حيث أنهم يكثرون من تناولها على الرغم من رائحتها النافذة.

وفي كل في موسم شم النسيم تنهال كوميكسات شم النسيم عن تناول الرنجة والفسيخ والسردين والأسماك المملحة، على مواقع التواصل الاجتماعي، نظرًا لزيادة الإقبال على تناول تلك الأكلة التي توارثها المصريين عن أجدادهم.

وجاءت كوميكسات المغردون، بشأن مواقف البنات مع الفسيخ والرنجة كالتالي:" ايه ده ياماما فسيخ ورنجة زي كل سنة .. ايه القرف ده .. وكمان بصل أحمر وأخضر .. يع فين العيش بقا"، ويضيف أخرون:" أيه الفسيخ ده منتن قوي .. هات تاني كدة لما أتأكد من نتانته".

وقال أخرون:" شم النسيم من غير الفسيخ والرنجة.. زي الشارع من غير إنارة.. زي التقاطع من غير إشارة.. زي كوباية الشاي من غير سيجارة،"، وعن حال الناس بعد تناول تلك الأطعمة .."إيه فطران بامبرز على الصبح.. وسعوا ياناس هحرق ايدي واجي قصدى هغسل ايدي".

ولما تقول لاخوك :" قوم غسل بعد ما أكلت علشان ريحتك دي.. وانت مالك ياعم أنا مش عاوز اغسل انا عايز الناس تقولي النتن راح النتن جه.

وبعد الانتهاء من تناول الرنجة والفسيخ "ياترى مين اللى هيغسل المواعين اللى اكلت ولا اللى اللى ما أكلتش.. الحقيقة إن البنت اللي أكلت واللي مش بتاكل كله هيقوم يغسل المواعين".