التوقيت السبت، 21 سبتمبر 2019
التوقيت 12:53 ص , بتوقيت القاهرة

ماوكلى مصر.. فرعون صغير يعيش وسط 500 حيوان

موسوعة مصر، ليست شخصية خيالية من أفلام ماوكلى أو طرزان، فهو طفل مصرى خالص تحدى الطبيعة وشراسة الحيوانات القاتلة ورودها بكل تلقائية رغم صغر سنه إلا أن ما لديه من معلومات حول تلك الزواحف تتخطى المعقول فهو ليس من هواة تربية الكلاب أو القطط، "كمال" غير مفهوم المصريين عن تربية الحيوانات فهناك حيوانات أخرى يمكن ترويضها .

 

"كمال كريم"، طفل ذو 10 أعوام من سكان منطقة شبرا الخيمة، ليس شخصية كرتونية أو رواية فى فيلم سينمائى هوليودى، الطفل المصرى الخارق يعيش وسط 500 حيوان فى منزله من أناكوندا وثعابين وقرود وصقور وسلاحف نادرة بمختلف أنواعها وفئران وأبراص وسناجب وحلزونات وببغاوات وغيرها من الحيوانات.

 

وفى حواره معنا، قال "عليك فى البداية أن تعلم أن الثعبان يكون خطرا فى حالة واحدة فقط وهو أن يكون سام أما إذا لم يكن ساما فيمكنك أن تتعامل معه ولكن عليك أيضا أن تكون حريصا، فيجب عليك فى البداية تحديد نوع الثعبان، أنواعها تختلف فهناك أنواع ليست سامة ولكنها إذا لدغت فتعرض الضحية للورم واسم بسبب الانياب الخلفية، وهناك أبو الصيور فى مصر وهو الأشهر ولا يسبب خطرا على الانسان ويستخدم لقتل الفريسة فقط مثل الفئران".

 

لم يكتفى ماوكلى مصر بتربيه الزواحف بل إنه قام باستخراج هجين جديد منها بألوان جديدة، مؤكدا، أنه توصل إلى استخراج لون جديد من الأناكوندا ذو لون أبيض ببقع صفراء وكذلك تهجين ثعبان أسود، تربية الزواحف هواية وأسعى إلى تغيير معتقدات الناس عن تربيتها فالثعبان الغير سام صديق للبيئة .

 

وأنا صغير كنت أخشاها ووالدى جلب ثعبان ذات مرة إلى المنزل وكنت فى قمة الرعب منها لأن كان عندى هناك اعتقاد ان الثعابين ديه سامة ومكنتش باجى جنبه ولما والدى شرحلى ان الثعبان فيه انواع سامة واخرى غير سامة ولما عرفته ابتديت يكون ليا زواحف شخصية ليا أنا وبدأت أعمل صفحة على الفيس بوك اعرف فيها الناس بتربيه الزواحف وبلغ الناس بالمعلومات السليمة وانفى المعلومات الغير صحيحة عن الثعابين .

 

مبكنش خايف وانا عايش وسطهم، بحاول أوصل للناس المتعة اللى انا فيها لما بيجيلى حد عايز ثعبان ببيعله لانى مقدرش احرم حد من متعة تربية الثعابين الغير سامة، والناس اللى بتشترى بتوسع الهواية لأن كل واحد بيوصل للتانى فبالتالى الهواية بتوسع، عندى فى بيت ما يفوق على الـ 500 حيوان، وكمان بربى القوارض التى تتغذى عليها حيواناتى مثل الفراخ والسمان والفئران والصراصير .

 

فى ثعابين تحب أكل الفراخ لأن الريش يعجبها، وهناك ثعابين أخرى تعشق الفرو فأطعمها فئران أو أرانب، مستكملا أن هناك اعتقاد من الناس أن النسناس كل حياته موز وهذا غير صحيح بالمرة فهناك من يحب البلح والخس والجزر والخضروات.

 

اصحابى مكنوش مصدقين انى بربى كل الحيوانات ديه وكانوا بيقولوا عليا كداب، ولما جم بيتى وشافوا حاجاتى عرفوا انى مش كداب، وبالسبة للصداقة مع الحيوان فالثعبان لا يسمع ويعتمد فى التعامل مع فريسته على حاسة الشم، ولكن هناك حيوانات أخرى يمكن التعامل معها واقامة صداقات معها مثل النسناس، وعندى واحد جبته وهو بيرضع دلوقتى هو بيتعامل معايا على إنى أبوه وكل القرود بيحبونى لانى انا بديهم الميه والاكل فا هما عرفوا انى بحبهم ومش بضرهم وهو فى نفسه بيقول انا ليه اكره ما انا ممكن ألعب معاه أول مرة هتتعامل معاه هتلاقى منه خوف ومع الممارسة هيلعب معاك .

 

وآخر كلماته فى الحوار وجه رسالة إلى المواطنين قائلا، "انا عايز اقول لكل الناس ان الثعبان مش كله سام، عايز اوصل لكم ان فى هواة مختلفة غير القطط والكلاب احنا هوايتنا مختلفة".