التوقيت الجمعة، 10 مايو 2024
التوقيت 12:19 م , بتوقيت القاهرة

سفنكس: "الراب" مش شتيمة وهنحارب الرقابة

في أغلب الأحوال، يُهاجم فن "الراب" من قبل وسائل الإعلام، لما له من أسلوب خاص يقدم به أفكاره، ونقده السياسي والاجتماعي للمجتمع الذي يعيش فيه رواد هذا الفن، إضافة إلى أن مقدمي هذا النوع من الفن عادة ما يبتعدون عن الميديا ويهتمون أكثر بالعمل على الأرض من خلال حفلاتهم، التي تحتلها قاعدة عريضة من الجماهير، داخل مصر وخارجها.


لذا كان لابد أن نقترب أكثر لمعرفة المزيد من التفاصيل، من خلال ورشة "راب" قدمها كل من هشام "سفنكس" و"إي موني" من فرقتي عرب ليج وفرسان العرب.


أقيمت الورشة في أستوديو فايب، يوم السبت الموافق 21 فبراير، لمدة يوم واحد فقط، وتخلل الورشة حوار ودي بين القائمين عليها والحضور من المهتمين بهذا النوع من الفن، وممارسيه أيضا.



تحدث "سفنكس" عن تاريخ فن "الراب" و"الهيب هوب"، إضافة إلى توضيح الفرق بين الفن "الأندرجراوند" و"التجاري" بشكل بسيط مع الحضور، قائلا: "لما تحب حاجة لازم تعرف تاريخها"، كما رد على جميع الأسئلة التي شغلت عقل المتدربين، لمساعدتهم على التطوير من أنفسهم.


إلى جابن تعريفهم لكلمة "إم سي" التي لا تقال على كل الرابرز، ولكن على نوع بعينه قادر طوال الوقت أن يشعل المسرح، ويطلق طاقة الجمهور طوال ساعات الحفل بلا توقف.



وأتيحت الفرصة للمتدربين في الورشة، لتقديم بعض أغاني "الراب" الخاصة بهم، أمام الجميع حتى يستطيع كل من "سفنكس" و"إي موني"، الوقوف على مشكلاتهم والتطوير من أدائهم.


وقال "سفنكس" في تصريح خاص لـ"دوت مصر"، إن هذه الورشة لم تكن الأولى عن فن "الراب"، حيث شارك في ورشة سابقة، في بيت الرصيف بالمعادي العام الماضي، إضافة لكثير من الورش خارج مصر في دول عدة، منها: قطر، السويد، ألمانيا.


وأكد أن هذه الورشة كانت مكثفة لمدة يوم واحد في أستوديو فايب، وأنه يقيم ورشة عقب كل حفل للفريق، بمشاركة الحضور.



وعن مُهاجمة "الراب" من قبل وسائل الإعلام، أوضح "سفنكس" السبب وراء ذلك، قائلا: "الناس بتخاف من الراب، لأن الرابر الكويس المفروض بيقول اللي في قلبه بقوة، ولما كنا بنطلع في لقاءات إعلامية، كانوا بيخافوا يسألونا عن أي حاجة في السياسة، لأنهم عارفين إننا هنقول اللي حاسين به وده ممكن يقفلهم برامجهم، لأننا أصلا عايزين نحارب الرقابة، خاصة اللي موجودة في مصر والدول العربية"، مؤكدا: "لأن مش مفروض يكون في رقابة على الفن، ولا على أفكاري".


وردا على النقد الموجه لفن الراب بأنه مرتبط بـ"الشتيمة"، أوضح "سفنكس": "الراب مش مرتبط بالشتيمة بس ده كلام الشارع، إحنا بنعبر عن لغة الشارع، وكمان بنعبر عن اللي أنا باشوفه كرابر، إضافة إلى إني لو بوصل رسالة لناس بعينهم هكلمهم بلغتهم".



واتفق "إي موني" مع "سفنكس" في الرأي، حيث قال: "إن السبب في مهاجمة الراب جاءت من طريقة العرض الخاطئة لهذا النوع من الفن بوسائل الإعلام وربطه فقط بالبنات والمخدرات، عشان كده في كل ثقافة لازم يكون في أندرجراوند بعيد عن الميديا، لأننا أول ما طلعنا، في قنوات معروفة طلبت مننا بشكل صريح تقديم محتوى لا يرضينا، فرفضنا".


وعن فكرة "الشتيمة"، قال "موني": "إحنا مش عايزين الناس تشتم بس إحنا بنعبر عن اللي بنحسه، ولو دي حياتي وأصحابي كده، لما آجي أغني مش همثّل هقول اللي بحسه بطريقتي وبس".



وحول الورشة، تابع "موني": "كان في ناس من الحضور لسه بتبدأ في الراب، وناس تانية واخده من الراب سلاح يعبروا به عن نفسهم وعايزين يعرفوا أكتر عنه".


وأشار إلى أن سادات وفيفتي يعتبروا "إم سي"، موضحا: "اللي هو بيعرف يدمج بين المزيكا والجمهور مع بعض ويخلي كل الناس مندمجة معاه، وده اللي بيحصل في أفراحنا الشعبية، عشان كده مش كل راب إم سي".



واختتم "موني" حديثه عن فن الراب، قائلا: "ولأن كل الناس بتحب إيمنيم، نصيحة لكل اللي حابب يتعلم راب إنه يقرا كتاب اسمه "How to rap"، إيمنيم نفسه قال عنه (الكتاب ده هو اللي علمني)".