التوقيت الجمعة، 29 مارس 2024
التوقيت 04:46 م , بتوقيت القاهرة

حكايات على لسان شهر زاد.. الحكاية السادسة "سندق وبندق وفناء المدرسة"

الحكاية السادسة"سندق وبندق وفناء المدرسة"
الحكاية السادسة"سندق وبندق وفناء المدرسة"
جلست شهر زاد بجوار زوجها الملك شهريار لتحكى له حكاية جديدة من حكايات "سندق وبندق"، وقالت :" بلغنى أيها الملك السعيد ذو الرأى الرشيد، أن سندق وبندق كانا فى وقت الراحة أثناء يومهما الدراسى، وكالعادة فكر سندق فى فكرة شريرة وقال لبندق شقيقه:" إيه رأيك يا بندق لو نشارك الأطفال اللى هناك دول ونرمى معاهم أكياس الحلويات فى الفناء ونلعب معاهم".
شهرذاد تحكى لشهريارشهر زاد تحكى لشهريار

 

شعر بندق بالغضب من فكرة شقيقه سندق وقال له:" لأ ياسندق أنت عارف دول بيعملوا بكده إيه؟!".

 

و رد عليه سندق:"يعنى بيعملوا إيه بيلعبوا مع بعض.. يلا بقى اسمع كلامى وتعالى نلعب معاهم".

سندق وبندق يجمعان القمامة فى الفناءسندق وبندق يجمعان القمامة فى الفناء

 

وأكملت شهر زاد حكايتها قائلة :" شعر بندق بالغضب من إصرار شقيقه على تنفيذ فكرته وكعادته حاول أن يرجعه عن تنفيذ فكرته الشريرة قائلاً له:"اللى بيعملوه الأطفال ده مخالف لتعاليم ديننا اللى بتحسنا على النظافة والطهارة وكمان ده مخالف لأخلاقنا الجميلة اللى اتربينا عليها فى مجتمعنا وكمان عمال النظافة فى المدرسة بيتعبوا عشان ينظفوا فناء المدرسة، ولو أشتركنا مع الأطفال نبقى أشرار زيهم ".

 

شعر سندق بالخجل من شقيقه وقال له:" أنا أسف يا بندق.. أنت صح.. مش هفكر أعمل كده تانى أبداً".

 

و رد بندق على شقيقه قائلاً:" شاطر ياسندق.. يلا بينا نصلح اللى عملوه  بإننا نحاول نجمع القمامة من تانى فى الصناديق عشان نساعد عمال النظافة ونحافظ على نظافة مدرستنا ".

 

و رد عليه شقيقه سندق قائلاً:" يلا بينا يابندق".

 

وأكملت شهرذاد الحكاية قائلة:" و راح الطفلان يجمعان القمامة التى ألقاها الأطفال الأشرار فى الفناء، وشاركهما أطفال المدرسة الذين تشجعوا عندما شاهدوا سندق وبندق يجمعان القمامة من الفناء واستطاعوا جمعهما قبل أن يعلن الجرس عن بدأ حصة جديدة و..".

الديك يصيحالديك يصيح

 

وصاح الديك معلناً عن نهار جديد وسكتت شهر زاد عن الكلام المباح، ووعدت شهر زاد زوجها شهريار بحكاية جديدة غداً من حكايات سندق وبندق.

 

سندق وبندق وفناء المدرسةسندق وبندق وفناء المدرسة