التوقيت الخميس، 24 يونيو 2021
التوقيت 11:56 م , بتوقيت القاهرة

أغرب تقاليع المأكولات البحرية فى بورسعيد.. تورتة البطارخ وسندوتش لا مؤاخذة

تورتة البطارخ والأخطبوط
تورتة البطارخ والأخطبوط
تشتهر محافظة بورسعيد بأنها مدينة ساحلية من الطراز الأول، موانيها وأسواقها تجعلها متفردة بالسياحة سواء خارجية أو داخلية، ومع اقتراب فصل الشتاء انتعش موسم المأكولات البحرية خاصة السمك البوري، الذي يعتبر من الأكلات المميزة لاحتوائه على "البطارخ". ويتفنن أهل بورسعيد فى تحضير المأكولات البحرية حتى منحوا بعضها أسماء غريبة جدًا تلفت الأنظار وتثير الفضول. 
 
 
تورتة وتارت البطارخ كانت من أكثر الأكلات غرابة بسبب مكوناتها التي جعلت شكله يبدو مثل تورتة المانجو، حسبما قال محمد ابو النجا مدير أحد مطاعم المأكولات البحرية ببورسعيد الذى تحدث لـ"اليوم السابع" عن أغرب المأكولات والأكلات المستحدثة في بورسعيد، وأوضح: "تورتة البطارخ يتم تحضيرها فى أماكن خاصة، لكن الطازجة نقدمها مطبوخة فقط، والتورتة تكون مملحة، تحتوي على طبقات شبيهة بالعيش التوست، وتطلب في الأفراح الكبيرة لأن سعرها مرتفع جدا، كيلو البطارخ دلوقتي بـ 700 جنيه".
 
تورتة البطارختورتة بطارخ
 
وتابع: "بعض المحلات ببورسعيد الخاصة بالأسماك والمأكولات البحرية عموما بتصدر إنتاجها للخارج، ومنهم بيبعت دليفري للقاهرة كمان، هي مسافة 3 ساعات والبطارخ تكون عندك". 
 
 
بيض سبيطبيض سبيط

نذهب للسندوتش الأغرب على الإطلاق وهو سندوتش "لامؤخذة" والذي قال عنه محمد إنه عبارة عن "بيض سبيط" ومعروف في بورسعيد جدا، وله شهرة خاصة لاحتوائه على نسبة فسفور عالية مقابل سعره الزهيد.

 
 
سندوتشات
 
سندويتشات غريبة
 
وأضاف: "الجديد عندنا اننا بندخل البحريات في بعضها، مثلا نحشي السبيط بالجمبري أو نحشي الجمبري بطارخ اللي بيعمل تيست حلو اوي".
 
أما عن أغرب المأكولات البحرية واسمائها ومكوناتها فقال: "أغرب الأكلات اللي بقت تطلب مننا الأخطبوط، مكانش شهير بالدرجة الكافية لكن السوشيال ميديا والفيديوهات الكورية والصينية اللي خلت الناس عاوزين وحابين تجربة حاجة جديد".
 
الأخطبوط الأخطبوط
 
وتابع: "اللي واخد شهرة واسعة البكلويز اللي شبه أم الخلول لكن اكبر شوية سعرها يبدأ من 10 جنيه للكيلو، وبلح البحر اللي معروف باسم الجندوفلي، لكن اللي مش كتير يعرفوه إن فيه كابوريا وزنها بيصل لكيلو، ودي بتتفتح وتتحشي حسب الطلب إذا كان بشاميل أو أجبان".

ومن جانبه قال أحمد أبو رخا "تاجر بكلويز" إن للبكلويز نوعان مشهوران داخل مصر، البلدي ولونه أسود ويسموه القاهريين جندوفلي، ونوع يسمى عرائس وهو عبارة عن صدفة بحر أكبر قليلا تستخدم في تحضير شوربة السي فود.

 
اما عن باقي أنواع البكلويز  قال أبو رخا إن 90 % من إنتاجه يأتي من محافظة الاسماعيلية، والاستهلاك بالترتيب بورسعيد في المقدمة تليها الإسكندرية ثم القاهرة ودمياط.
 
بلح البحر
بلح البحر

اما عن شهرته تابع ابو رخا: "مش بيتصدر مع الاسف، لكن بيتطلب منه كميات كبيرة للفنادق ومحلات الأسماك بجميع محافظات مصر، لوفرته طوال ايام السنة"
 
تحدث رخا عن طريقة تحضير البكلويز، فمنها يتم تشويحه بثوم وزيت ولمون، ومنه من يحضر مه بهارات في الفرن بالطريقة الاسكندراني، وهناك من استحدثوا طرق اخرى مثل اضافة مكرونة معه، او وضعه عالجريل.
 
 
تارت بطارخ مع كافيارتارت بطارخ مع كافيار
 
سمك بوري مبطرخسمك بوري مبطرخ
 
كابوريا محشيةكابوريا محشية