التوقيت السبت، 27 أبريل 2024
التوقيت 10:11 ص , بتوقيت القاهرة

فيديو| سيدة تصدع منزلها لـ"السيسي": "لو ترضاها لمراتك وبيتك هنرضاها"

استغاثت سيدة مقيمة بمنطقة معبد "الرامسيوم" في مدينة القرنة غرب الأقصر برئيس الجمهورية، عبد الفتاح السيسي عقب تصدع منزلها بسبب المياه الجوفية، وطالبته بأن يهتم بأهالي المنطقة بسبب الظروف الصعبة التي يعانون منها.

وقالت جملات محمد الطاهر ربة منزلة والدموع تنهمر من عينها، " بيتي في منطقة معبد "الرامسيوم" ويأوى 5 أفراد وأعيش أنا وزوجي وأولادي عند والدت بعد تصدع منزلنا ومفيش حد بيرضى على رجولته إنه يعيش عند نسايبه، ولكننا رضينا عشان أولادنا ميموتوش مننا".

ووجهت جملات كلامها للرئيس السيسي قائلة "راعي إن أنا لو مكان زوجتك أكيد مش هترضى ليها اللي هيحصل ده، وإحنا مضارين في المدارس والأكل والشرب وكل حاجة ولو ترضاها على نفسك وبيتك يبقى إحنا هنرضاها لازم تبص لشعبك زي ما أيدناك رئيسا لأن دا ميرضيش حد ".

وقد انهار منزلان مساء أمس الأحد وتصدع 53 آخرون بمنطقة أثرية غرب الأقصر، وأكد أهالي المنطقة أنهم غير قادرين على ترميم هذه المنازل المبنية بالطوب اللبن، أو هدمها وتشييدها من جديد، تخوفّا من قرارات وزارة الآثار التي لا تسمح لهم بذلك، وتعرضهم لغرامات فادحة ومسائلة القانونية، لأن المنطقة أثرية.

يُذكر أن محافظ الأقصر الأسبق "سمير فرج" قد أصدر قرارا بتهجير هذه الأسر، وإنشاء وحدات سكنية على مساحة 40 فدانا تعويضا لهم بالظهير الصحراوي في مدينة القرنة.