التوقيت الخميس، 25 أبريل 2024
التوقيت 06:11 ص , بتوقيت القاهرة

فيديو| زوج شيماء الصباغ: "اللي قتلها لسه هيقتل تاني"

نشر أسامة السحلي زوج شيماء الصباغ، والتي قتلت في أحداث مظاهرات طلعت حرب في ذكرى ثورة 25 يناير، فيديو على موقع التواصل الاجتماعي "يوتيوب".


قال "السحلي": "شيماء زوجتي وأم ابني بلال قتلت غدرا بميدان طلعت حرب، واللى قتلها لسه هيقتل تاني لو مخدش جزاؤه، شيماء بحكم تخصصها كانت تعمل بمجال الفلكلور، وتوثق من خلال أبحاثها التراث الشعبي المصري وكانت تكتب شعرا ولها ديوان، وتعمل أحيانا في مجال مسرح العرائس وعملها كان حزبيا تطوعيا، وكانت ناشطة في ملف العمال بحكم أفكارها وقناعتها".


 


 


 



 

 


 

 

 
  00:00           
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


00:00
 00:00
 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

         
 
 

 


وأضاف السحلي: "شيماء كان لها نشاط في الملف العمالي، وكان يجب أن ندعم الشباب من يعملون بشكل تطوعي من أجل مصر، وكانت تحب مصر مش على طريقة الأغاني الوطنية، وخصوصا الفقراء، ومن يعرفها لمس ذلك بداخلها".


وتابع "خسارة شيماء ومن مثلها فادحة لأنها كادر سياسي مهم في الفترة الحالية وكانت أولى بالرعاية، ولو فضلنا نخسر شباب بالشكل ده يبقى إحنا أمام مستقبل مظلم".


ولفت زوج شيماء الصباغ إلى أن "زوجته ماتت وهي بتقول (عيش حرية عدالة اجتماعية) وكانت ماسكة ورد للشهداء اللي ماتوا عشان نفس الشعارت دي، حقها واضح وضوح الشمس وقتلت في وجود قوات الأمن وأمام عيون كتير في ميدان عام،  لو حقها راح يبقى احنا مش في دولة".


واختتم زوجها قائلا: "لازم نقف عشان حنفية الدم تقف، ولازم نجيب حق ولادنا اللي اتيتموا عشان (عيش..حرية..عدالة اجتماعية)".