التوقيت الجمعة، 21 سبتمبر 2018
التوقيت 11:05 م , بتوقيت القاهرة

أخر الاخبار

فيديو..خالد صلاح يكشف على "راديو النيل" أغنية "لا تجيبلي شكلاته" كتبها "جاهين" لسناء البيسى

تحدث الكاتب الصحفى خالد صلاح، رئيس مجلس إدارة وتحرير "اليوم السابع"، فى الحلقة الـ23 من برنامجه الإذاعى "ولا يوم من أيامه"، اليوم الجمعة، عن الأغنية الشهيرة "لا تجيبلي شكلاته" للفنانة القديرة سعاد حسنى، كاشفاً السبب الذى دفع الاستاذ صلاح جاهين لكتابتها بعدما عرف ما يحدث وقت الخصام بين الكاتبة الكبيرة سناء البيسى وزوجها الفنان التشكيلى الكبير منير  كنعان.

فى بداية الحلقة قال الكاتب الصحفى خالد صلاح:"عارف سيدتك أن أغنية صلاح جاهين الشهيرة اللى غنتها العظيمة سعاد حسنى لا تجيبلي شكلاته لا بلاش يا وله روح رجع البطاطه لا بلاش يا وله..مكتوبة فى مين ..مكتوبة فى قامة صحفية كبيرة ووحدة من اسطاوات الصحافة المصرية أسمها سناء البيسى الاستاذة العظيمة سناء البيسى كل سنة وهى طيبة ..سناء البيسى اتكتبت ليها الأغنية دى من صلاح جاهين تخيلوا أنه يكتب أغنية بالجمال ده وتغنيها سعاد حسنى بالشقاوة دى وتكون مكتوبة فى كاتبة صحفية بالقيمة العظيمة دى ..ده جيل أيه ده اللى كنا عايشين فى ضله وعايشين فى معرفته وخبراته لحد الوقت..سناء البيسى كانت زوجة الفنان التشكيلى الكبير منير كنعان وكانوا زملاء للاستاذ صلاح جاهين وكانت كل ما تزعل من الاستاذ منير كنعان يجبلها شكولاتة علشان يصالحها بيها..قصة الحب دى ودور الشكولاتة فى علاقة اتنين كبار زى دول الهمت صلاح جاهين لكتابة هذه الأغنية الشهيرة ".

 

وأضاف رئيس مجلس إدارة وتحرير "اليوم السابع"قائلاً:" سناء البيسى رحلة كبيرة جداً فى تاريخ الصحافة المصرية ..اللى اكتشفها من وسط طلاب كلبة آداب فى جامعة القاهرة العبقرى مصطفى أمين ..كان بيدى محاضرة للطلبة من ضمن المحاضرات اللى كان بيدها فى المحاضرات المصرية فى الوقت ده ..وسعتها طلب من كل الحاضرين فى المحاضرة أنهم يكتبو كلمتين بغطوا بيها المحاضرة ..يعنى يكتبو خبر رأى مقال,,يشوف مين هيكتب أيه..سعتها سناء البيسى كتبت كلمتين وبعتتهملو ..حضر اليوم الكاتب والصحفى الكبير مصطفى أمين إلى كلية الآداب لكنى مفهمتش ولا كلمة من كلامه لأنه كل الكلام راح فى دخان سيجارته ..ضحك مصطفى أمين لما شاف الكلمتين دول وطلب سناء البيسى أنها تدرب معاه فى الأخبار".

 

 

وختم الكاتب الصحفى خالد صلاح حديثه، قائلاً:" كبرت سناء البيسى وسارت طول الوقت أيقونة من أيقونات الصحافة فى مصر لانها كانت دائماً تبص لكل القضايا من منظور مختلف..مصطفى أمين كان بيقول عليها كدا لأنها شافت محاضرته بشكل مختلف ولانها شافت كل حاجة بشكل مختلف علشان كدا لما رأحت الأهرام سارت من اكبر كتاب الأهرام ..علشان كدا لما فكرت بمجلة نسائية جديدة فى مصر هى نصف الدنيا رغم أن كان فيه مجالات نسائية كثترة بتصدر عن مؤسسات أخرى غير الأهرام ..قدرت سناء البيسى تعمل نصف الدنيا حالة صحفية متفردة وراعت جيل من الشباب  سفرتهم العالم شمال وجنوب شرق وغرب علشان يقدموا قصص لم نقرأها قبل كدا فى الصحافة المصرية..سناء البيسى القامة الكبيرة اللى طلب منها الاستاذ نجيب محفوظ أنها هى بنفسها تكتب مقدمة كتابه أحلام فترة النقاهة ..التاريخ مش بس صحفيين رجال ده فيه صحفيات سيدات بمائة رجل مما نعد ..لا والله بألف وبألفين رجل مما نعد..لأن سناء البيسى الأيقونة هتفضل طول الوقت صاحبة النظرة المختلفة فى الصحافة أى واحد يقرأ مقالها النهردة أو يرجع لمقالاتها فى نصف الدنيا هيعرف أن البلد دى ولادة بالموهبة وأن صاحبة الجلالة الحقيقة الآن هى سناء البيسى ..تعيش أيامك ياست سناء وكل سنة وانت طيبة".

برنامج "ولا يوم من أيامه" الإذاعى لخالد صلاح، يتناول المواقف الشخصية والخبطات الصحفية لجنرالات الصحافة بداية من التوأمين على ومصطفى أمين ومحمد حسنين هيكل ومحمد التابعى وأحمد رجب وموسى صبرى وغيرهم، وكواليس علاقتهم برجال السياسة والفن والثقافة.

ويركز خالد صلاح فى برنامجه الجديد على أهمية الصحافة فى تطور حركة التنوير، ودور كبار الكتاب فى تغيير وتشكيل الوعى العام المصرى فى الجوانب الاجتماعية والثقافية.

ويأتى البرنامج برعاية شركة we للاتصالات، وهايد بارك، ويذاع يوميا فى الثالثة والنصف عصرا.

 

لمزيد من الفيديوهات الإخبارية والرياضية والسياسية والترفيهية زورا قناة فيديو 7 على الرابط التالى..

 

https://www.youtube.com/channel/UCbnJMCY2WSvvGdqWrOjo8oQ?disable_polymer=true