التوقيت الجمعة، 21 سبتمبر 2018
التوقيت 05:58 م , بتوقيت القاهرة

أخر الاخبار

بالفيديو.. ياميش رمضان للعرض فقط.. تاجر: "الفقير ياكل بلح والفستق هيبقى بالجرام"

لم تعد أسعار ياميش رمضان مثل ذى قبل، بل وصلت إلى أرقام "خرافية" تضاهى مرتب شهر كامل لمواطن محدود الدخل، سعى لشراء "2 كيلو فقط" من الفستق، والسؤال هنا لماذا يتم استيراد السلع الاستفزازية حتى الآن.

 فالعملية الحسابية تؤكد ماسبق ،فسعر "شوال" واحد فقط من الفستق إذا كان به "مائة كيلو" فإنه يساوى 50 ألف جنيها ، مت يعنى أن سعر الكيلو الواحد من الفستق المفشر  فى حالة 500 جنيه كما هو بسعر السوق .

وبتواصل كاميرا "فيديو 7"، قناة اليوم السابع المصورة، مع التجار فى سوقين من أكبر أسواق القاهرة لبيع ياميش رمضان، وهما سوق العطارين، وسوق روض الفرج، كانت هذه أقوالهم.

 وأوضح أحد التجار ويدعى محمد، إن "سعر كيلو الفستق المقشر وصل لـ 450 جنيه، وعين الجمل 200 إلى 220 من  جنيه، والكاجو يبلغ 320 جنيه.. والفستق أنواع فهناك الصغير وهناك أيضا الكبير، مع العلم بإن م جميع هذه السلع الترفيهية  مستوردة من الخارج.

 وجدير بالذكر  إننا كنا نأتى باللوز من مدينة العريش قديما، كما كنا نزع  شجر فى المنوفية لعين جمل منذ أيام الملك فاروق" .

واستطرد،: "اللى غاوى يشترى بياخد على قده دلوقتى.. وفى ناس بتقول ملهوش لزمه، وإن شاء الله الأمور هترجع زى ما كانت لأنهم يقولون إن "الضرب" فى سوريا هيقف واحنا بنجيب ياميش من هناك .. والغلاء ده مش هيطول.. فى أماكن بتوزع فستق فى رمضان وربنا مبيحرمش حد لا غنى ولا فقير ويدى كل واحد اللى فى استطاعته .. فالأجانب تشترى بالجرام، والشعب المصرى بيصرف ويدفع وياكل وربنا معانا لآخر لحظة".

وأوضح تاجر آخر ويدعى الحاج أحمد، "الفستق وصل لسعر جنان ومفيش فقير بيشترى الكلام ده والفقير بياكل بلح بس .. كنت بجيب بالـ20 طن فستق وببيع الكيلو بقشره بـ55 جنيه ، وأصبح بيع الفستق بالجرام".