التوقيت الأربعاء، 26 سبتمبر 2018
التوقيت 01:44 ص , بتوقيت القاهرة

أخر الاخبار

بالفيديو..ترزى المشاهير يروى قصص نجوم زمن الفن الجميل مع الموضة

مازال نجوم زمن الفن الجميل يتربعون على عرش الذكريات الجميلة رغم ما شهدته صناعة السينما والدراما المصرية فى الفترة الأخيرة من نجوم جدد  .

وفى محاولة للبحث فى ذاكرة زمن الفن الجميل التقت كاميرا فيديو 7 قناة اليوم السابع المصورة بــ" أقدم ترزى" بشارع سرايا الأزبكية عم "مهدى مرقص" الذى يبلغ من العمر 65 عاما، ويروى لنا قائلا احنا فى الخمسينات والستينات كنا بنستعد للعيد من شهر رجب كانوا كل النجوم وأصدقائهم وزبائن المحل بيتردوا على المحل من شهر رجب لتجهيزات العيد.

وتابع: "كان رمضان والعيد لهم فرحة مختلفة عن الزمن ده بكتير .. نجوم الفن الجميل كانوا ناس بسطاء جدا وكانوا بيحبوا الملابس والألوان الفاتحة زى النجم الراحل عمر الشريف كان زبون دائم عندنا وكان بيحب الألوان الفتحة جدا والبدل البسيطة.

"وزمان كانت مشهورة أوى البدل بصف أو بصفين الفنان عمر الشريف كان بيحب البدل اللى بصف واحد، وكان بيفصل البدلة بـ 15 جينه."

وأضاف :" أما رشدى أباظة كان نجم النجوم وكان بيحب يلبس أوى وبيشترى كل الأقمشة من برا مصر وبيفصل عندنا .. وكان بيحب الجاكيت لون والبنطلون لون تانى، وكان فنان سابق عصره فى كل شىء ..  كان الموضة تزل فى أوروبا كان هوا أول نجم يصممها فى مصر، وكان بيحب الحرير فى القمصان .

وتابع : "أما الفنان حسن مصطفى كان بيشرتى الأقمشة الغامقة لأنه بيحب اللون الغامق فى البدل .. والفنانة ميمى جمال كان لها دور أساسى فى اختيار قصات البدل.

وعن الفنان " يحيى شاهين "  قال  :" كان بيفصل عندنا الجواكت الطويلة ..  وكان بيفضل ألوان الأسود أو الرمادى "

وأشار "مرقص " إلى سعادته عندما كان يعمل مع الفنان عبد المنعم مدبولى ، قائلا : "كان قليل جدا لما بيجى بفصل بدلة وكان انسان بسيط جدا ومش بيهتم بالموضة  .. بس كان بيموتنا من الضحك والمقالب اللى كان يعملها فينا .. وكان بيحب الناس جدا ويزعل لو حد زعل منه .. الله يرحمه "