التوقيت الإثنين، 24 سبتمبر 2018
التوقيت 02:11 م , بتوقيت القاهرة

أخر الاخبار

بالفيديو.. خالد صلاح: أنا مع الرئيس السيسى ومش هخونه أبدا لأنه أشرف واحد فى مصر

أكد الكاتب الصحفى خالد صلاح، رئيس مجلس إدارة وتحرير "اليوم السابع"، تأييده للرئيس عبد الفتاح السيسى، معللا بالقول: "أنا مع الرئيس السيسى طبعا مفيش كلام، ومش هخونه أبدا"، متابعا: "أول واحد يجى مع مصر فعلا من قلبه هو عبد الفتاح السيسى، أقسم بالله أشرف واحد فى مصر ومصريين كتير عارفين".

وفى سؤال شائك من الإعلامية بسمة وهبة للكاتب الصحفى خالد صلاح، ببرنامج "شيخ الحارة" مع الإعلامية بسمة وهبة على فضائية القاهرة والناس، قالت له: "انت قلت إن مرسى انتخبوه 13 مليون واحد.. مين اللى كان ناجح شفيق ولا مرسى؟"، فأجاب قائلا: "أنا انهارده اللى طلعلى من اللجنة، وأنا اللى نشرت وحطيت نفسى فى مصيبة سورة ساعة الانتخابات، وقلت مرسى ناجح والنتجية هتعلن أمتى وقلت الأرقام، والدنيا اتقلبت عليا وقالولى يلا يا إخوان يا ابن كذا، واللى أنا أخدته من اللجنة العليا بكل مسارات العمل كانت بتقول كده، وطبعا كان فى تزوير فى الانتخابات".

وأضاف خالد صلاح، أنه منح صوته الإنتخابى للفريق أحمد شفيق عندما كان أمام مرسى فى السباق الرئاسى، مضيفًا :"رغم إن شفيق مكنش بيحبنى خالص ولغاية دلوقتى، وهو مرجعش لغاية دلوقتى علشان فى قضايا، وهو عمال بيضغط على الدولة من بره وأى حاجة تعملها الدولة يروح خابطها خبطة بره قال يعني كده بيضغط عليهم"، مؤكدا أن "اليوم السابع" يعمل على إنارة الطريق للشعب والحكومة فى آن واحد.