التوقيت الإثنين، 20 مايو 2024
التوقيت 04:39 م , بتوقيت القاهرة

"صاحبة السعادة" يتورط في خناقة عفاريت كفر دلهاب.. والكل "راقي بأخلاقه"

حققت شخصية عفريتة ريحانة في مسلسل "كفر دلهاب" الذي شارك في موسم دراما رمضان الماضي 2017، نجاحا كبيرا حيث استطاعت أن تخيف الكثيرين وتبث الرعب في قلوبهم.


كان في بداية العمل قيل أن الممثلة الشابة ولاء الشريف هي من قدمت دور العفريتة ريحانة، حتى انسحبت عن تصوير باقي العمل، وكان الوجه الجديد هاجر الشرنوبي تجسد دور العفريتة فلة، وقيل وقتها أنها استكملت دور "ريحانة".


 وبعد مرور شهور على نجاح العمل استضاف برنامج "صاحبة السعادة" مؤخرا، والتي تقدمه إسعاد يونس، هاجر والتي عرضت خلال اللقاء صور لشخصية "ريحانة" وهذا ما أغضب ولاء حيث أنها صرحت أن هذه الصور تخصها ولا تخص الأولى.


"دوت فن" ينشر لكم تفاصيل الخلاف الذي نشب بين الممثلتين.


البداية


كتبت ولاء عبر حسابها بموقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك": "في البداية والله الواحد فخور إن شغله اتعرض في صاحبة السعادة النهاردة، الحقيقة انبسط جدا وحسيت إن ربنا ردلي حقي في تعب شهور صورت فيها، الحمد لله على نعمة الموهبة اللي بتخلي غيري يفتخر بشغلي ويعرضه علي أساس إنه هو"، وذلك برفقة بعض الصور لشخصية ريحانة كانت تنشرها أيام عرض العمل.



 استجابة "صاحبة السعادة"


استجاب برنامج "صاحبة السعادة" لما صرحت به ولاء الشريف، حيث كتبت ولاء الشريف "اللهم لك الحمد، بشكر كل القائمين علي برنامج صاحبة السعادة، تم حذف كل الشغل الخاص بيا المنسوب لزميلة أخرى من حلقة يوم الاتنين اللي فات".



هاجر توضح


خرجت هاجر الشرنوبي عن صمتها وقررت أن ترد في بيان عبر حسابها بموقع "فيس بوك"، وكتبت " طيب أنا قررت أكسر صمتى علشان الهرى الكتير، بس أنا هكتب من غير أى غلط ف حد علشان أنا واحده الحمد لله عندى رقى أخلاق، أنا كنت ساكته بس لأنى أكبر من كده بكتيرررررررر ومش فاضيه والله خالص، مبدئيا بس وقبل أى حاجة الصورة دى أنا صورتها من التليفزيون امبارح ف إعاده الحلقه بتاعتى من، برنامج صاحبة السعادة حلقة الإعادة هه ليه بقى؟ لأنى من قبل ما الحلقه تتعرض وأنا عارفه أن مسلسل كفر دلهاب بالذات مشاهده مش هتنزل على يوتيوب علشان حقوق الملكيه الفكريه لقناه on أنا حتى وأى حد من زمايلى لو فكر ينزل حلقة ويقص مشهد مش هيعرف ينزلها فيس بوك علشان حقوق الملكيه الفكريه وجربوا، وللعلم البرنامج اتعاد مرتين كامل واخيرهم امبارح فبطلو هرى وورو الناس دليل على كلامكم".



وتابعت هاجر حديثها وكتبت "اولا: مايقال أنى طلعت فى مسلسل كفر دلهاب من الحلقه 21 دا ليس له اى أساس من الصحه انا بصور من اول المسلسل دور عفريته ريحانه وفله وعفريتة كريمة، انا ظهرت بوشى بس كفله مش كعفريته من الحلقه الواحد وعشرين غير كده كذب، ثانيا : جهه خاصه من المسلسل طلعت قالت أنى عامله 90? من الماسك اللى هو بعدها الكل يسكت، ودى اهم جهه بدون ذكر اسماء".


وأضافت "قلت وهقول مره واتنين وعشره الناس مبهوره بفكره العفريته ككل مفيش مشهد جامد كتمثيل يتقال مين اللى عملته فيهم !! دا شغل العفريته كله عباره انها بتطلع فجأه الناس مبهوره بالماسك والإضاءة والفكره عمتا مش كتمثيل وممثل، ثالثا : تم اخذ صوره ليا وعرضها ف برنامج عرب وود ولما سألت اتقالى سورى دا الاعداد بس انا سكتت طبعا لأنى اكبر وارقى من كده ومركزه فى اللى جاى، رابعا : اى ممثل مصورش معايا مش من حقه يتكلم خالص فى مخرج فاضل ومحترم بتسأل للعلم فقط".


وعن الإتهامات التي قيلت لها ردت الشرنوبي وكتبت "قبل كل الاتهامات المغرضة التي لاحقتني..لازم الجميع يعرف..ان اختياري فى حلقات مسلسل  كفر دلهاب.. يرجع للمخرج المحترم أحمد نادر جلال، والمؤلف عمرو سمير عاطف وبطل المسلسل يوسف الشريف، اما عن الادعاءات التي طالتني بسرقتي شغل زميلة أخري، ومحاولة استبعادها بطريقة او بأخري، ليس لي اي صلة بما حدث ومش مشكلتى اصلا علشان تحولها لمشكله شخصيه معايا، ومن يريد معرفة الحقيقة كاملة يتوجه للمسؤلين عن المسلسل، مش للهرى اللى بيتقال من ناس معندهاش دليل وممثلين أصدقائها مش اصدقائى".


واختتمت كلامها وقالت "هي عارفه وانا عارفه والكست كله عارف انها سابت المسلسل برغبتها فمش من الصح أنى ابيع المسلسل فى نصه واشتريه لما ينجح، دور عفريته ريحانه كان جزء من دورى ف كفر دلهاب انا اشتغلت كمان عفريته كريمه وفله ورحت البرنامج العظيم صاحبة السعاده علشان دا الحمد لله اول شغل ف رمضان ليا وحقق نجاح كبير مش بس ف كفر دلهاب وكمان ف كلبش وف الحصان الاسود و الحلال مبقاليش كتير بمثل يعنى فأخدونى كوجه جديد كل الشكر للقائمين على البرنامج، وربنا يهدى ويكرم الجميع ونفسى والله كل حد تعب واجتهد يطلع ف برنامج عظيم زى دا بس النيه تصفى ونتكل على الله مش نشوه سمعه وندعى ونتسلق علشان ااقول انا موجوده خدونى، انا من البدايه خالص مغلطتش ف حد ومجتش على حق حد زى غيرى والحمد لله فى الاخر ربنا عوضنى بالبرنامج دا بعد ماغيرى ظلمنى ف برامج ااقل نسبه مشاهده. اللى حلقتى اخدت فيها اعلى نسبه مشاهده ف منشور نزل على cbc الحمد لله الحمد لله، وانا تقدمت بشكوى للنقابه ولدكتور اشرف ذكى وجارى التحقيق، وطبعا واولا واخيرا حسبى الله ونعم الوكيل فى اى حد ظلم وافترى والحمد لله يارب انك جمبى لدرجه انهم مستغربين من النجاح وبيقولو اصلها تعرف فولان وعلان وهو اللى شغلها ف الاربع مسلسلات والا بنت فولان فااشتغلت الحمد لله يارب انت المطلع والشاهد وعارف تعبت اد ايه وعوضتنى ولسه هتعوضنى الحمد لله، وأسفه البوست طويل بس دا توضيح لشهور ناس زايطه فيه وانا مطنشه والله عيب والله والحمد لله يارب انك بينتلى ف الموقف دا مين معايا ومين بينفسن وبيشير وينقل كلام ويطلع سمعه من غير مايتأكد والله والله والله كله سلف ودين".



تدخل للصلح


تدخل المخرج تامر حمزة للصلح بين ولاء الشريف وهاجر الشرنوبي وذلك عبر حسابه على "فيس بوك"، وكتب: "موضوع لم أكن أود أن أتحدث بشأنه، ولكن أصبح يزداد مسخا يوم بعد يوم، فيما يخص السيجال الدائر بين الفنانة ولاء الشريف والفنانة هاجر الشرنوبي، أولا تعلمان تماما مدي حبي ودعمي لكم دائما في أي وقت وذلك لأنكم من الفنانات المجتهدات المحترمات في الوسط الفني والذي أتوقع لكم نجاحا باهرا وتاريخا مشرفا يوما ما، ثانيا لن يستفيد احد منكم بما يحدث ولن ينجح احدكم بل ستخسرون انتم الاثنين كثيرا سواء فنيا او جماهيريا".


وأضاف "لايغرنكم المنتفعين من حولكم والذين يزيدون النار اشتعالا فهم اول من سيقفزون من السفينه لتغرق بكما انتم الاثنتان فقط، ثالثا الم تتسائل اي منكما لماذا لم يتدخل احد بيننا لرد الصدع الذي يزداد يوما بعد يوم، الاجابه بسيطه  لانكم اصبحتم شو يستمتع بيكم الاخرين لتسليه وقتهم ولا اعتقد يوما ما كنتم تتمنون هذا انتم الاثنين اجتهتم وظلمتم في نفس الوقت".


وتابع حديثه وكتب "ولاء، هاجر انتو عرفين بحبكم قد ايه وبعلن دعوه عامه ليكم انتو الاثنين لغلق هذه الصفحه من حياتكم وفتح صفحه جديده بدون عتاب او شكوي ويكفي ماحدث ولننظر لغد افضل واجمل نسعي فيه لتحقيق احلامنا من يريد النجاح لا يلتفت لصراعات تبطي خطواته واحلامه".


ثم يعود حمزة لتحديث ما كتبه ويؤكد أنه تم غلق هذا الخلاف، وكتب " تم ردء الخلاف بين هاجر وولاء ولن يتم فتحه مره اخري بوعد منهم هما الاثنين  وكما توقعت الاحترام منهم ومن اخلاقهم شكرا لهم ورجاء غلق الحوار".



اقرأ ايضاً..


فيديو| أول حوار بين روح "ريحانة" و"روايح" فى "كفر دلهاب"


فيديو| شيطان "كفر دلهاب".. طبيب خدع الجميع