التوقيت الجمعة، 26 أبريل 2024
التوقيت 11:02 م , بتوقيت القاهرة

أندرتيكر "الحانوتي".. حدوتة مصارعة

حدوتة مصارعة.. أندرتيكر "الحانوتي"
حدوتة مصارعة.. أندرتيكر "الحانوتي"

حدوتة مصارعة.. أندرتيكر "الحانوتي"


 


لما الأندرتيكر خسر من رومان رينز في ريسلمانيا 33 السنة دي.. ناس كتير افتكرت أن ده آخر ماتش للحانوتي.. وغالبًا عندهم حق في الموضوع ده.


الأندرتيكر طول مسيرته في عالم المصارعة.. كان أشهر واحد مبيخسرش في الريسلمانيا خالص.


الأندرتيكر لحظة دخوله الحلبة


بس للأسف.. كل شيء بينتهي.. حتى الـ Streak اللي كان بيميز الأندرتيكر.. بس مكانتش نهايته السنة دي.. كانت نهايته من 3 سنين في ريسلمانيا 30.. واللي كانت من أقوى بطولات الريسلمانيا في تاريخها.. لما خسر من الدبابة البشرية أو الوحش بروك ليزنر.


بروك ليزنر يكسر الـ Streak


بعد ما الأندرتيكر خسر الماتش ده.. كلنا توقعنا أنه خلاص إنتهى ومش هيرجع يلعب مرة تانية.. بس رجع ولعب في ريسلمانيا مرتين تانيين قبل خسارته الأخيرة.


المرة الأولى كانت ضد براي وايت.. في ريسلمانيا 31 سنة 2015.. والمرة التانية كانت ضد شين مكمان - أيوة ابن فينس مكمان صاحب اتحاد الـ WWE - في ريسلمانيا 32 سنة 2016.


والمدهش في الموضوع.. ان الأندرتيكر لعب الماتشين دول وكسبهم كمان.. وكان في ماتش منهم من نوعية Hell In A Cell - يعني ماتش في قفص حديدي وكل حاجة مسموح بيها -.


الأندرتيكر بعد فوزه على شاين مكمان


بعد كده في بطولة الـ Royal Rumble السنة دي - واللي بيفوز فيها لازم يطّلع المصارعين كلهم برا الحلبة.. وبيكون قدامه فرصة يلعب على حزام بطولة الـ WWE في ريسلمانيا -.. رومان رينز كان هو الشخص اللي طلع أندرتيكر من الحلبة.


أندرتيكر يتحدى رومان رينز في الـ Raw


طبعًا ده جنن الأندرتيكر وصمم يواجه رينز في بطولة ريسلمانيا - اللي هي ملعبه الأساسي -.. وكمان في ماتش من نوعية No Holds Barred.. يعني أي حاجة مسموح باستخدامها في الماتش في أي مكان سواء داخل الحلبة أو خارجها.



أثناء الماتش - واللي استمر لمدة 23 دقيقة تقريبًا - رومان رينز عمل "حركة الفينش" بتاعه 5 مرات ضد تيكر.


أندرتيكر في لحظة تعب أثناء مباراته مع رومان رينز


الطبيعي في أي ماتش أن الشخص اللي بيتلقى ضربة Spear واحدة من رينز بيخسر.. تيكر أخد 5 ضربات لحد ما خلاص مبقاش قادر يقف.. مع مراعاة أن الأندرتيكر عنده 52 سنة .


صورة كرتونية اتنشرت ف بليتشر ريبورت بمناسبة إنتصار رومان رينز على أندرتيكر


خلص الماتش وفاز فيه رومان رينز.. وبقى هو تاني شخص يكسب الأندرتيكر في ريسلمانيا بعد بروك ليزنر.. وغالبًا هيكون آخر شخص يعمل كدا.


أندرتيكر بيتثبت من رومان رينز لآخر مرة في حياته


بعد الماتش ما خلص.. الأندرتيكر وقف في وسط الحلبة.. وخلع المعطف الطويل اللي بيلبسه والجوانتي الشهير بتاعه وسابهم في وسط الحلبة.. ونزل باس مراته - المصارعة ميشيل مكول - اللي كانت من ضمن الجمهور جمب الحلبة.. ومشي.



طاقية وجاكيت أندرتيكر..رموزه الشهيرة


الحركة الأخيرة دي.. هي اللي خلت ناس كتير تقول إن دي آخر مرة أندرتيكر يلعب فيها في ريسلمانيا.. وفي المصارعة بشكل عام.. ف هل ممكن ييجي اليوم اللي نشوف الأندرتيكر مرة تانية في الحلبة؟.. الأيام هي بس اللي تقدر تجاوبلنا على السؤال ده.. أو فينس مكمان..مسيرنا نشوف..


 


في النهاية.. متاخدوش الموضوع ده على صدركم.. عشان في الأول والآخر ده تمثيل.. وكل الحركات ونتايج الماتشات بتكون معروفة للطرفين قبل الماتش أصلًا.. عشان الـ WWE أصلًا معناها "متعة المصارعة العالمية".. يعني هي أصلًا "شو" واستعراض وسيناريو مكتوب من وحدة الإبداع في الشركة.. مش أكتر.


حركة هيلز جيت الخاصة بأندرتيكر واللي بعدها اي مصارع بيسلم علاطول مفيش كلام


شكله مخيف لما بيتعصب الجدع دة


ياترى هيرجع ولا لأ


أندرتيكر ف صورة عادية خالص كشخص عادي زينا


أندرتيكر طلع بدور شرفي ف فيلم الأنيميشن سكوبي دوو


دخلة أندرتيكر الشهيرة في أول الماتش


أندرتيكر وهو بيهدد فينس مكمان ذات نفسه


أندرتيكر و الsnake eyes الشهيرة بتاعته



لو عجبك الموضوع دة وحبيت تشوف زيه ويمكن أحسن خش هنا


قط بلدي