كتبت- سماح عادل:

سيطرت الاحداث فى ليبيا ، على غالبية نقاشات مستخدمى مواقع التواصل الاجتماعى ، اليوم ، و شغل الصراع في ليبيا وظهور القائد العسكري الليبي حفتر على الساحة السياسية في ليبيا فانتشرت صورة له بجانب السيسي تعبر عن التشابه ما بين القائدين العسكريين ,وانتشر فيديو ادعى عمل حفتر لصالح المخابرات الأمريكية , وانتشرت هاشتاجات اجتماعية خطفت اهتمام بعض المستخدمين وهي #هتستفاد_ايه و #عايش_عشان , وكالعادة مارس المصريون خفة دمهم المعهودة فانتشر فيديو ساخر لبعض الشباب يسخر من أغنية "بشرة خير " للمطرب الجسمي والذي انتشرت في مصر بقوة .

#هتستفاد_ايه

انتشر هاشتاج بعنوان #هتستفاد_ايه على تويتر تناول فيه المستخدمون بعض السلوكيات السلبية مثل الكذب والسباب والتحرش بالفتيات وسخر البعض من بذل الجهد في التعليم دون أن تكون لذلك نتيجة حقيقية وأيضا رمي القمامة في الشارع ...

قال المستخدم "#هتستفاد_ايه لما تذاكر في الثانويه و تدخل هندسه .. و في الاخر تشتغل اي حاجه !!"

وقالت المستخدمة هاله "#هتستفاد_ايه لما واحد غلبان او طفل من اطفال الشوارع يطلب منك فلوس وترفض وتروح تقعد في حتة تدفع 200 جنية وتدي تبس كمان"

بلغت التغريدات في هذا الهاشتاج 6198 تغريدة .

#عايش_عشان

هاشتاج آخر ذو طابع اجتماعي انتشر على تويتر عبر فيه المستخدمون عن أحلامهم وعن احباطاتهم ومنهم من قال انه يعيش اضطرارا أو يعيش حياة لا معنى لها .

قال المستخدم ابن عم ارمن "انا ميت من جوايا :) "

ونوبي الطويطر"#عايش_عشان أحقق الهدف الأسمى .. و هو جمع الفلوس عشان اخرج من #ماسر على خير " والمستخدم الكابوس العربي"الانتحار حرام "وفاطمي الزغابي"غيري يعيش"

بلغت التغريدات على هاشتاج #عايش_عشان1520 تغريدة

بشره خير استايل

وانتشر على الفيسبوك فيديو ساخر على أغنية بشرة خير للمطرب الخليجي حسين الجسمي يقوم فيه بعض الشباب بالرقص بشكل كوميدي

اشتعلت تعليقات مستخدمي الفيس بوك وتنوعت ما بين السخرية والضحك ومابين رفض هذه السخرية على مطرب خليجي احب مصر

قالت المستخدمة نورهان "ههههههههه يخربيت كدة بجد كمية الالش اللي طلعت علي الاغنية دي اكتر من سكان قطر"

وقال المستخدم : كريم رضوان "دى قلة ادب و.... لما الامراتى يغنى لبلدنا واحنا نهزق نفسنا كدة والله عيب علينا"

والسمتخدم علمتني الحياة "خدت ايه مصر من صوتك ياريت تنقطنا بسكوتك يبقى فيك الخير"

حاز الفيديو على 16775 إعجاب و44697 مشاركة و4782 تعليق

الديمقراطية فى ليبيا

نشرت صفحة عسكر كاذبون على الفيسبوك صورة لخليفة بلقاسم حفتر القائد العسكري الليبي الذي انشق على القذافي وعاد بعد الثورة الليبية ليعلن انه سيطهر ليبيا من الإخوان

قسمت الصورة لجزأين جزء به صورة حفتر وتصريحه " الجيش الليبي سيحمي الديمقراطية ولن يمارس العمل السياسي" والجزء الثاني صورة للمشير السيسي وزير الدفاع السابق ومكتوب عليها بالانجليزية "هذا هو ولدي "

تزايدت التعليقات من مستخدمي فيسبوك على هذه الصورة وتنوعت ما بين دعوات من بعض مؤيدي الإخوان على حفتر والسيسي وما بين السخرية من اسم حفتر ودافع بعض المستخدمين عن السيسي وانه لولاه لتحولت مصر مثل ليبيا .

قالت المستخدمة ارام علي "حفتر واتغدا واتعشا بيكم زي بابا السيسي هههههههه"

وقالت المستخدمة مايا جلال "خلوه يلحق اللي فاضل من ليبيا ولا هي عاجباكم كده!!!!!"

حازت الصورة على 1773 إعجاب و65 تعليق و2 مشاركة

فيديو عن حفتر القائد الليبي

نشرت صفحة "كلنا خالد سعيد "على الفيس بوك فيديو وثائقي بعنوان حفتر :عميل المخابرات الأمريكية نقلا عن موقع يوتيوب يتكلم الفيديو عن تاريخ القائد الليبي خليفة بالقاسم حفتر .

ودارت تعليقات المستخدمين حول التدخل الأجنبي في الثورات العربية وحول حلم الثورة الذي سوف يتحقق رغم العوائق ونقد البعض الشعوب العربية ودافع البعض عن السيسي وحفتر .

قال المستخدم على عبد الرحمن "احنا فى حلم جميل اسمه ثورة ولكن تدخل فيه شياطين الغرب واعوانهم من الداخل ليحوله الى كابوس , لقد اذاقونا ما كان محرم علينا فاشتهيناه ولن نتركه (الحرية)

وقال المستخدم احمد الدبكي "الشعوب العربية بلح ... وما حدش يلوم امريكا والغرب.. يعني عاوزينهم يعملوا ايه مواردهم الطبيعية محدودة وعقولهم جبارة وماعندهمش دين وشافوا الموارد اللي محتاجنها موجودة عند شعوبنا ال.. فطبيعي ﻻزم يستغلوا الفرصة طالما اننا مليانين خونة بيساعدوهم ."

حاز الفيديو على 2700 إعجاب و154 تعليق و2265 مشاركة