كتب : عبد الرحمن دياب

أثارت صور النائب العام الجديد لشبه جزيرة "القرم" نتاليا بوكلونسكايا ، التي أمر بتعيينها الرئيس الروسي فلاديمير بوتين أمس الجدل على موقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك"، بسبب جمالها الواضح، والذي أثار إعجاب وسخرية نشطاء "الفيس بوك".
وطالب نشطاء ، مصريين ، الرئيس الروسى فلاديميلا ، بوتين ، بارسا

" عاوزينها " فى مصر

و علق على صورة النائبة ، المتداولة بكثافة ، المستخدمة Aml Mohammed قائلا :"مايخليها تيجى تشرف على الأنتخابات عندنا في مصر"، في حين حللت دودي مودي الصورة قائلى :"في روسيا مش شايفنها ذي ما احنا شايفنها هم ينظرون لعملها ومذا سوف تحقق من انجازات ﻻنهم يريدون التقدم والعمل والرقي .

واضافت :" نحن ننظر بتخلف ننظر انها سيدة جميلة فقط، يارب أصلح حال المسلمين وياريت الصحافة تحترم عقولنا شوية انتم اللي بتوجهوا البلد للفساد بسطحية اخباركم وكفاية فرقعة أخبار عنوينها رخيصة".

وسخر أحمد حسين مخاطبا الرئيس الروسى بوتين : "هاتها علشان مصر"، ووافقته في الرأي شوشو شاهي مضيفة :"لو رشحت نفسها عندنا هاتاخدها اكتساح ناصري وتيار شعبي وودستور ونور والاخوان اول ناس هايقولو ام مرسي وشرعيته".

وكتبت المستخدمة ، سحر عمر :"دى لو نائب عام عندنا كانت الناس كلها ارتكبت جرائم علشان تقف قدامها .. دى خطر على اﻻمن"، في حين طالب هانى عيد ، إدارة موقع التواصل الاجتماعي "فيس بوك" بان :"يفتح عدد الليكات وقال :" عايز اعمل 3000 ﻻيك ومش عارف".

وقارن Nashaat Mahfouz بين النائب العام الجديد للقرم وبين باكينام الشرقاوي مستشار الرئيس المعزول محمد مرسي، قائلا :"شوف دول عندهم إيه، واحنا كان عندنا باكينام وعنزه بنت الجلف.. الله يمد سجنك يا مرسي"

احتلال روسى ؟

وتخيلت هبة النائب العام "الجميلة" للقرم عندما تكون مصرية، قائلة :"دي لو في مصر كان زمانها قد الفيل و شعرها دا من الجو اسود و بشرتها دي تقشف لا لا مش عاوزه اتخليل".

في حين تسائل Mamdoh Hosny Saad بسخرية :"هي روسيا مش هتحتلنا بقي.. طيب هو يجوز اننا نضم مصر لروسيا زي القرم كده".