التوقيت الخميس، 25 أبريل 2024
التوقيت 08:03 ص , بتوقيت القاهرة

داليا زيادة: محمد فهمي مش إخوان.. وراح بذنب مش بتاعه

قالت الناشطة الحقوقية، داليا زيادة، إنها تصدق صحفي الجزيرة، محمد فهمي، وإنه ليس إخواني، إنما تم التلاعب به، بسبب ظروف معينة، كانت السبب فيما وصل إليه.


وأضافت زيادة، على حسابها الخاص، على موقع التواصل الاجتماعي، فيس بوك: "هذا ليس تعليق على حكم قضائي أو مطالبة بالعفو، لأني ضد تدخل أي سلطة في قرارات القضاء، وأكيد القضاء حكم بناء على أدلة، لكن بصراحة أنا مصدقة محمد فهمي، ومصدقة إنه بيحب مصر بجد، ومصدقة إنه مش إخواني وبيكره الإخوان، ومصدقة إنه اتلعب بيه واتحط في ظروف كانت السبب في المصير اللي وصله من غير ما يقصد!"


وأكملت الناشطة الحقوقية: "مش عارفة ده موقف يتحل إزاي، ولا مين اللي المفروض يحله، بس دي كلمة حق كان لازم أقولها، وعارفة إن فيه ناس كتير مش هيعجبها تعاطفي مع محمد فهمي لمجرد إنه كان صحفي في الجزيرة... بس بصراحة شايفة إنه اتاخد بذنب مش بتاعه!".


يذكر أن محكمة جنايات القاهرة قضت، السبت الماضي، في القضية المعروفة إعلاميا بـ"خلية الماريوت"، بمعاقبة ستة متهمين، من بينهم ثلاثة من صحفيي قناة الجزيرة الإنجليزية، بالسجن المشدد لمدة ثلاث سنوات، ضمنهم الصحفي الكندي محمد فهمي، والمصري باهر محمد والاسترالي بيتر جريتسي.