التوقيت الخميس، 25 أبريل 2024
التوقيت 10:38 م , بتوقيت القاهرة

فيديو.. السيسي يتحدى: "محدش يقدر يقرب من سيناء حتى لو هنموت"

قال الرئيس عبدالفتاح السيسي، إن الشعب المصري شعب عظيم، مضيفًا: "هو صاحب الإنجازات مش أنا ولا الحكومة"، لافتًا إلى أن سيناء أرضنا وستقوم القوات المسلحة بوضع حد للإرهاب الأسود هناك.


وأضاف السيسي في كلمته من الإسماعيلية: "احنا نموت كلنا ولا أن حد يقرب مننا والموضوع مش بالكلام اسمعوا مش بالكلام مفيش أي تهديد خارجي تخافوا منه وأنا كلامي قليل متخافوش أنا مش خايف غير من المصريين محدش هيقدر علينا وهنتحدى الدنيا كلها أيوة الدنيا كلها".


وأضاف: "ليه هنتحدى الدنيا كلها عشان احنا مش أشرار احنا مش متآمرين احنا مش طمعانين في حد ولا في أموال حد ولا في أرض حد، احنا طمعانين بس في ربنا وهنبني ونعمر بلدنا ومش هقول سر ولا حاجة، فيه تكليف من وزارة الإسكان والهيئة الهندسية لمشروع قومي تخطيط عمراني متكامل وإن شاء الله الخير جاي في السنوات القادمة".


ووجه الرئيس السيسي الشكر لهيئة قناة السويس، على الجهد الكبير الذي بذل خلال الأيام الماضية والحالية، مؤكدًا أن هناك تطورات كثيرة حدثت خلال الفترة الحالية، لافتًا: "ليه الناس قلقانة محدش يخاف مصر هتتبني متخافوش".


وتابع: "احنا ماشيين بفضل الله بخطى جيدة جدًا ومش هنبيع الوهم ليكم وهنكون صادقين معاكم، اللي هنقدر نعمله بفضل الله هنعمله بس لازم نحط ادينا في أيد بعض عشان بلدنا تتنبي"، مؤكدًا أن ما قام به الشعب المصري من إنجازات ومشروعات أمر يدعو للفخر".


وأكمل الرئيس السيسي حديثه: "يامصريين لا تخشوا أي تهديد خارجي أنا ما بخافش من الإرهاب، سيناء أرضنا ومش هنفرط فيها والقوات المسلحة ستتعامل بمنتهى العنف لمواجهة الإرهاب ونموت جميعًا ولا أن أحد يأخذ شبر من أرضنا".


وقال: "احنا صادقين معاكم في كل كلمة واطمأن المصريين أننا نعمل من أجل جميع المصريين ونهدف إلى التعمير ويجب أن نثق فى أنفسكم لكي نبني مصر سويًا".


وكان الرئيس عبدالفتاح السيسي، وصل صباح اليوم، إلى محافظة الإسماعيلية، وذلك لافتتاح مشروعات قومية وخدمية جديدة، بحضور الدكتور مصطفى مدبولي وزير الإسكان والمرافق والقائم بأعمال رئيس مجلس الوزراء، ووزير الدفاع والإنتاج الحربي الفريق أول صدقي صبحي، وعدد من الوزراء وكبار رجال الدولة.


وشهد الرئيس السيسي، افتتاح كوبرى الشهيد أحمد منسي العائم على قناة السويس بمنطقة نمرة 6، وكوبري الشهيد أبانوب بالقنطرة غرب.


وتتضمن المشروعات المرحلة الثانية من مزارع الأسماك، وتدشين كباري عائمة تربط بين الإسماعيلية وسيناء، واستعراضًا لقدرات سفينة الإمداد أحمد فاضل.