التوقيت الخميس، 28 مارس 2024
التوقيت 05:33 م , بتوقيت القاهرة

"علشان تبنيها".. من المصريين إلى السيسي: كمل مهمتك

"علشان تبنيها" حملة هزت موقع التواصل الاجتماعي "فيسبوك"، خلال أيام تنادي بترشح الرئيس عبدالفتاح السيسي لفترة رئاسية ثانية، عن طريق جمع استمارات، فضلاً عن عرض الإنجازات في الفترة الرئاسية الأولى.


حملة عشان نبنيها


رفعت الحملة شعاراتها الأساسية وهدفها من ترشح الرئيس لفترة ثانية، وهى: علشان لازم نطهرها من الارهاب، علشان نحافظ على ريادتنا، علشان نكمل مشروعتنا، علشان نعلم اولادنا، علشان نقضي على الفساد"، ويتابعها 145 ألف شخص على "فيس بوك".


علشان نبنيها6


ونشرت الصفحة إنجازات الرئيس خلال الفترة الرئاسية الأولى وأهمها توفير الخبز والأنابيب والكهرباء ودخول 5 ملايين محتاج تحت مظلة التأمين الصحي.


علشان نبنيها1


 كما أبرزت إنشاء مدينة وعاصمة أدارية من أكبر 3 مشاريع في القرن الواحد والعشرين.


علشان نبنيها2


فضلا عن بناء 188 مستشفى ومركز طبى وإنشاء خامس أكبر منطقة غلال وفاكهة.


علشان نبنيها3


وحظي مجال الإسكان والقضاء على العشوائيات باهتمام كبير في سياسة الرئيس عبدالفتاح السيسي، كونها متراكمة ومؤثرة على أمن وسلامة المجتمع.


ووضعت خطة طموحة لبناء مليون وحدة سكنية خلال خمسة أعوام في إطار سياسة تستهدف توفير مسكن ملائم مكتمل المرافق والتشطيبات للشباب ذوى الدخل المنخفض، بإنشاء تجمعات سكنية حضارية مكتملة الخدمات الضرورية ومستلزمات الحياة من أسواق ومدارس ورياض أطفال وعيادات وخدمات الأمن والإطفاء والنجدة ودور العبادة.


علشان نبنيها4


وجاءت التعليقات إيجابية على منشورات الصفحة، ما جعلها تريند على موقع البحث "فيس بوك"، وطالب المتابعين للصفحة الرئيس باستكمال مهمته والترشح فترة رئاسية ثانية في انتخابات 2018، حيث قالت إحدى المتابعات: "كلنا مع السيسي ولازم نكمل معاه ما بدأناه معاه.. ولسة بكرة جاي أجمل ليكي يا مصر.. تحيا مصر".


وأضاف آخر: "اللهم أحفظ مصر ورئيسها الشجاع الأصيل ربنا يبارك فيك وجزاك خيرًا ويحفظك من كل شر ويزيدك صحة وعافية وقوة ويخليكي لمصر وشعبها على طول العمر أمين يارب العالمين تحيا مصر بيك ومعاك آمين يارب العالمين".


وتابع آخر: "ربنا يعينه ويوفقه لما فيه الخير ويحفظه من كل سوء والله يا ريس نفسنا تبقى أحسن بلد في العالم وصيتكم الشباب يا ريس عاوزين نشتغل ونعيش عيشة كريمة ثقتنا في ربنا ثم فخامتك"، وآخر: "كمل مهمتك".


واستطرد آخر: "دائما يافخامة الرئيس السيسي يامنقذ مصر ياصاحب الإنجازات والمشروعات العملاقة في أقصر وقت"، وأردف آخر: "ربنا يحميك يا ريس ويوفقك والبلد دي لو مكانتش تحت قيادتك كان زمانها زي دول كتيرة ضاااعت".


علشان نبنيها7


علشان نبنيها8


اقرأ أيضًا..


مؤسس "عشان تبنيها": ندعم ترشح السيسي لفترة ثانية ليكمل مسيرة البناء


فيديو| "3 مرات".. تصفيق حاد خلال كلمة السيسي بالأمم المتحدة