التوقيت الإثنين، 06 مايو 2024
التوقيت 03:50 م , بتوقيت القاهرة

قصة مصورة.. انتخابات الرئاسة تلهم ناخبا مصريا باليونان بقصيدة في حب مصر

انتخابات الرئاسة فى اليونان
انتخابات الرئاسة فى اليونان
 
ألهمت انتخابات الرئاسة التى تجرى لليوم الثالث والأخير للمصريين في الخارج باليونان، شابا لإلقاء قصيدة شعرية في حب مصر، حازت على إعجاب أبناء الجالية المصرية، الذين تدافعوا للاستماع له، أثناء توافدهم على التصويت.
 
 
وحوّل الشاب المصري مقر الاقتراع على التصويت إلى ساحة مهرجان ثقافي يقوده بارتجاله الشعرى: "مصر جاية مصر جاية.. ابني يابنى وعمر فيها، ده النبي وصي عليها، وارفع إيدك وربك وقول ربنا يحميها/ مصر فيها جيش متين /حافظه ربه من الخاينين/ رجالة عزيمة قوة شهادة للى مكتوباله/ ياريت أنا اللى كنت بداله/ بس ربي هو اللي اختاره/ يا بختك يا بني نلت الشهادة/ وقلبي مرتاح وسعيد وفي غاية السعادة/ نام وارتاح ياشهيد/ هيجي غيرك من جديد يبني/ يمسك سلاحك يحفظ دينك وعرضك/ وآه من الخاينين الكدابين/ تجار الدين / قتلوا شبابنا باسم الدين/ مش هنسيبكوا يا كدابين/ إزاي تبيعوا ولادنا للخايبين/ إيدسي فس إيدك يا جيش بلادي/ تحمى وطنا وتحمي ولادي".
 
وفور انتهاء الشاب المصرى من قصيدته، أمطره الناخبون بالتصفيق الحاد، وسط هتافات "تحيا مصر"، كما ردد الناخبون أغنية "بلادي"، وهم يرفعون الأعلام المصرية، وتأتي تلك الوصلة الشعرية بالتزامن مع توافد المصريين على لجان الاقتراع باليونان، في اليوم الثالث للتصويت على الانتخابات قبل غلقها في يومها الأخير.
 
اليونان 2
الناخبون المصريون باليونان 
 
اليونان 5
الناخبون المصريون باليونان

اليونان3
الناخبون المصريون باليونان

قطر1
الناخبون المصريون باليونان
 
 
اقرا ايضا 
صور.. من سرير الولادة إلى الانتخابات.. مصرية بالكويت "فرحتها اتنين"