التوقيت السبت، 27 أبريل 2024
التوقيت 01:38 ص , بتوقيت القاهرة

فيديو.. جزار: كل حتة لحمة ليها أكلتها والناس بتشترى العضم للشوربة

فى إطار الإحتفال بعيد الأضحى المبارك يتزاحم المواطنون على محلات الجزارة لشراء قطع اللحم التى تكفيهم للعيد ،كريم محمد جزار بمنطقة صفط اللبن يؤكد أن هناك إستخدامات عديدة للحوم وكل قطعة ولها إستخدامها وأشهرها فى العيد الفتة.

يضيف كريم:أفضل اللحوم للفتى هى اللحمة الملبسة وللشوى الكوفتة تكون لحم أحمر على ملبس وللكباب الريش الضانى وكل واحد وليه زوقه فى الأكل.

وعن أهم الشروط التى يجب أن ينتبه إليها الزبون أثناء شرائه اللحوم يؤكد كريم :يجب رؤية ختم المدبح واضح كما أن ختم المدبح معروف شكل البلدى وغير البلدى ،ولون اللحم وردى وشكله حلو وأخيراً يجب الشراء من محل ثقة لأن الغشاشين كتروا فى مهنتنا أوى.

إبراهيم شعبان جزار شاب تجده منهمكا فى تخليص اللحوم من عظامها وهو ما يسمى بعملية :التشفية" يضيف على كلام كريم قائلاً: وانتب تشترى لازم تكون عارف انت بتطلب ايه لان الجزار هايديك طلبك مش عارف إسأل الجزار ماتشورش على اللحمة اللى تعجبك وخلاص يعنى عشان تشوى قوله عايز فلتو أو ستيك.

يضيف شعبان :الزبون بيسترخص بيروح الأكشاك اللحمة وفاكرها بلدى وده بيأثر على الجزارين ،كما ان هناك بعض حالات الغش ففى الأكشاك يكتب على اللحوم أسعارها وأنها بلدى على الرغم من إنها مستوردة.

يؤكد مصطفى محمد على كلام زميله قائلاً: الإقبال هذا العام أقل والخاسر الأكبر هم الجزارين لأن هناك عربات وأكشاك تبيع اللحوم بإعتبار أنها بلدى وهى مستوردة على الرغم من أن أسعار اللحوم لم يرتفع بنسبة كبيرة لكن إرتفاع الأسعار العام أثر فى المواطنين.

ومن المواقف التى يراها مصطفى قال: فيه ناس بتشترى لحمة مستوردة وبعدين تجيلى تاخد عضم وقراقيش عشان تعمل الشوربة لكن الناس لازم تاكل هاتعمل ايه.