التوقيت الأحد، 05 مايو 2024
التوقيت 08:07 ص , بتوقيت القاهرة

البنات ترد على "خليها تعنس" بهاشتاج "خليك فى حضن أمك"

هاشتاج خليك فى حضن امك
هاشتاج خليك فى حضن امك

دشن مجموعة من الفتيات على السوشيال ميديا،  كلا من حملة "خليك فى حضن أمك " و "خليه يخلل" للرد على حملة "خليها تعنس"، والتى أطلقها مجموعة من الشباب وتهدف إلى مقاطعة الزواج لارتفاع التكاليف والمهور والمطالبات الغير منطقية خارج قدرتهم المادية.

قالت سارة كيرا عبر تويتر ساخرة :" عاوز تقلل نفقات الزواج وتخالف الشرع يا كافر منك له.. ثكلتك امك !!". 

fdggggggggggggfs

قالت دعاء:"حد عمل هاشتاج خليها تعنس أحب أقوله أن الستات و البنات ليست سلعة و لا أظنك ترضاه على اختك أو بنتك .. و إذا كان هناك بعض الناس يغالون فى طلبات الزواج فده مش مبرر أبدا للغباء ده .. طيب البنات عملت حملة و سمتها خليك فى حضن أمك".

خليك فى حضن أمك  (1)
 
فيما علق أحمد بصورة لمحمد هنيدى فى احد افلامه، قائلا:" ليه كدا هو الواحد مايعرفش يهزر معاكو بكلمتين" . 
tyrtyrtyuyt

وأضافت منار :"حملتين ضد بعض !.. خليها تعنس خليه يخلل هذا مؤشر خطير على مجتمعنا ويحد من الترابط والامتناع عن ما حلل الله به وهو الزواج والحب وزيادة النسل ..ياريت مش كل حاجة ننقاد وراها دون التعرف على النتائج السلبية".

خليك فى حضن أمك  (3)
 

وعارض شاهين فكرة الهاشتاجات بين الفتيات والرجال، قائلاً :" لا حول ولا قوة إلا بالله هي مين اللي خليها تعنس أختك ولا بنتك ومين اللي خليك في حضن أمك ابنك ولا أخوك ..انتوا كده ضد سنة الله فى الأرض".

خليك فى حضن أمك  (2) 

وسخر محمد من الحملتين، قائلاً :" خليه تعنس دى حمله الشباب، البنات عملت حملة بردوا اسمها خليه يخلل وكل دا بسبب مطالب الأهالى المبالغ فيه من شبكه ومهر وشقه وعفش وأهم حاجه النيش".