التوقيت الأربعاء، 08 مايو 2024
التوقيت 08:15 ص , بتوقيت القاهرة

رولا خرسا ردا على أبو الفتوح: "عايز تلغي حد من حدود الله عشان مرسي"

استعرضت الإعلامية رولا خرسا، تعليقات كل من حمدين صباحي المرشح الرئاسي، والدكتور أيمن نور مؤسس حزب غدالثورة، والدكتور عبدالمنعم أبوالفتوح القيادي الإخواني السابق، على حكم الإعدام الذي نفذ أمس لـ6 متهمين في القضية المعروفة  إعلاميًا بـ"عرب شركٍس".


وجاءت التعليقات بأن "أخطأ من اعتقد أن الإعدام هو الحل.. وأن الحكم خال من العدالة"، حيث ردت هي قائلة "أي عدالة اللي بيتكلموا عليها.. عدالة قتل المصريين.. ولا عدالة ما فعلوه في اعتصامي رابعة والنهضة.. ولا عدالة عدم الاستقرار اللى عايشين فيها".


وأضافت خرسا، خلال حلقة أمس من برنامج "وماذا بعد" المذاع على قناة "ltc"، مستنكرة ما طالب به الدكتور عبدالمنعم أبوالفتوح بإلغاء عقوبة الإعدام من نصوص الدستور المصري، قائلة: "اللي بيقتل مع سبق الإصرار والترصد، واللي بيغتصب الأطفال.. الناس دول لما يرتكبوا الأفعال دي تبقى إيه عقوبتهم.. يعنى أنت عاوز تلغي نصوص قرآنية.. عاوز تغضب ربنا عشان ترضي الدكتور مرسي؟".


وتابعت الإعلامية: "شر البلية ما يضحك.. يعني نلغي حد من حدود الله.. دا أنتوا اللي طالبتوا بالقصاص وناديتوا بيه في ميادين مصر، وكلامك واضح وليس به أي لبس، وإذا كنت تحاول استغلاله سياسيا وليس دينيا فلا يجب أن تعلوا أهدافك السياسية على قناعاتك الدينية".