التوقيت الأحد، 28 أبريل 2024
التوقيت 11:45 م , بتوقيت القاهرة

وصية منسوبة لضحية البراهمة: "فيه ناس بتفطر معانا وبالليل يضربوا فينا"

تداول نشطاء على مواقع التواصل الاجتماعي خطابا يقال إنه وجد داخل "أفرول" أحد ضحايا القوات المسلحة في محافظة شمال سيناء، وهو "نقيب أحمد فؤاد حسن، 26 عاما"، من محافظة القليوبية، الذي قتل متأثرا بجراحه في هجوم إرهابي مسلح على ارتكاز أمني بحي البراهمة برفح  في 11 مارس الماضي.


وجاء نص الخطاب الذي عثر عليه زملاء النقيب أحمد في جيب "الأفرول" الذي كان يرتديه رسالة موجهة إلى والدته قال فيها: "السلام عليكم ورحمة الله وبركاته، إزيك يا أمي، عاملة إيه.. لو قدر ليكي تشوفي رسالتي، دا معناه إنى استشهدت وإن أصحابي لقوها في جيب الأفرول بتاعي".


وجاء في نص الرسالة أيضا: "زي ما أبويا قرر يدخلني الجيش بعد الثورة وخرجت منه ملازم قد الدنيا، كان لازم أحمي أم الدنيا، وعلشان كده بصراحة أنا اللي كان عندي إصرار إني أروح أخدم في سيناء".


وتابع "قولي يا حاجة لأحمد أخويا إن فيه حرب بجد فيها سلاح ثقيل وفيها أسلحة متطورة وفيه أعداء، منهم ناس بتضحك في وشنا الصبح، ولما الليل ييجي ويبدأ ضرب النار ونرد عليهم، بنروح نشوف اللي مات ونلاقي جثة لواحد كان الصبح بيفطر معانا".


وحكى النقيب لوالدته كما ذكر نص الرسالة المنسوبة له "من كام يوم جاء القائد العام الفريق صدقي صبحي، ورئيس الأركان الفريق محمود حجازي، وتناولنا الغداء معًا، وسأل الفريق صبحي عن أحد الجنود تم تكريمه منذ شهور بسبب تضحيته في الدفاع عن زملائه، فأخبروه بأنه استشهد، فلم يكمل طعامه وأمر بمقابلة أهله فور رجوعه للقاهرة".


واختتم الرسالة: "لما تشوفي جثتي يا أمي إوعي تبكي أو تضعفي، عايزك تقولي لكل الدنيا وأنتِ لابسة أبيض في أبيض إنك أم الشهيد وأم البطل.. وعايز أقول لشعب مصر ماتخافوش.. إحنا واقفين ناخد الرصاصة في صدرنا بدالكم".