التوقيت الجمعة، 19 أبريل 2024
التوقيت 06:38 ص , بتوقيت القاهرة

صور| رسالة طفل لـ"السيسي": "بحبك وعبقى ظابط زيك"

وجه طفل في المرحلة الابتدائية ويدعى عبد الله حسن، رسالة مؤثرة، للرئيس عبد الفتاح السيسي، يشكره خلالها على أنه كان سببًا في عودته للمدرسة، بعدما كان في الشارع.



وجاء نص رسالة الطفل: " الرئيس السيسي، اللي أنا بحبه جدا، أنا عبد الله، انا بحبك قوي،علشان انت الرئيس بتاعنا وبتحبنا كلنا، أنا سبت المدرسة من سنتين، وكنت في الشارع، لكن رجعت تاني المدرسة، وسبت الشارع، بعد ما كنت بشوف زملائي، وهما بيروحوا المدرسة كل يوم، وأنا كنت في الشارع وحدي، وعرفت إنك السبب في رجوعي للمدرسة تاني، هما قولوا لي كدة، لما شوفتني ولقتني في الشارع، وقولت لهم رجعوا عبد الله علشان كده أنا بحبك، وعبقى ضابط زيك، وأنا جبت لك علم بثلاثة جنيه، ونفسي أشوفك علشان أدهولك وأبوسك من خدك.. عبدالله حسن ).



وقد استقبل اللواء طارق مهدي، محافظ الإسكندرية في وقت لاحق، الطفل عبد الله صلاح، والذي انتشرت قصة تسربه من التعليم بسبب القسوة، خلال الأيام القليلة الماضية، وطالب بعودته للمدرسة، قبل أن يأمر المحافظ بقبوله في الصف الثالث الابتدائي بإدارة العجمي التعليمية، وإعفائه من كافة المصاريف الدراسية، والاستمرار في دعم أسرته من قبل التضامن الاجتماعي.


وأهدى اللواء طارق مهدي للطفل ملابس جديدة، وأمر بعودته للمدرسة ورعايته طوال فترة دراسته، كما أحال الطلب المقدم من الناشط السياسي "إيهاب القسطاوي" للشئون الاجتماعية لصرف معاش استثنائي لوالده، وفحص حالة الأسرة.



وأكد محافظ الإسكندرية على أهمية دور القوي السياسية في الجانب الاجتماعي، ورعاية أطفال الشوارع، وأمر بتشكيل لجنة من كافة الوزارات لرعايتهم، بعضوية الناشط السياسي إيهاب القسطاوي.