التوقيت السبت، 15 أغسطس 2020
التوقيت 04:22 ص , بتوقيت القاهرة

يوم في حياة طفل الأسمرات الفصيح.. بعد إلقائه قصيدة أمام الرئيس: حياتي تغيرت وهذه هدية السيسي

 الطفل كريم أحمد
الطفل كريم أحمد
لفت الأنظار بفصاحته الشديدة وحماسه، بعد القائه قصيدة أمام الرئيس عبد الفتاح السيسى خلال جولته بالمرحلة الثالثة بمدينة الأسمرات الجديدة. 
 
إنه الطفل كريم أحمد، الذي ألقى قصيدة «عاشقين ترابك يا مصر» أمام الرئيس عبدالفتاح السيسي،  إنه لديه من العمر 6 سنوات، ويعيش في حي الأسمرات منذ عامين، وكان يعيش قبل ذلك في اسطبل عنتر بمصر القديمة، متابعا: «الأسمرات طبعا أحسن من مكانا القديم، لأنها نضيفة وحلوة وفيها ملاهي وملاعب وكل حاجة».
 
أضاف الطفل كريم، «ماما وبابا هما اللي حفظوني القصيدة، وأنا كنت عايز أحفظها عشان أقولها قدام الرئيس السيسي، وأنا ماخوفتش وكنت ثابت مكاني قدام الريس، هو حد يخاف وهو واقف قدام باباه؟ الرئيس زي بابا، وبقوله شكرا يا سيادة الرئيس على المجهود اللي بتعمله معانا، وشكرا إنك حميت مصر، وأنا بتمنى إن أفضل دايما في حي الأسمرات».
بينما قال والد الطفل كريم: «بالرغم من إني سبت بيتي اللي عشت فيه سنين، إلا أن المكان في الأسمرات أنضف وآآمن وأحسن، في فرق كبير بين المنطقة هنا والمنطقة اللي كانوا يقيمون بها، ومن وجد الفرصة لحياة أفضل يختار المكان الأفضل عشان أولاده، موجها الشكر للرئيس السيسي».
 
وأكد الطفل كريم أنه يتمنى أن يصبح طبيب أسنان وانه يطلب من الرئيس عبد الفتاح السيسي مساعدته في ذلك ماديا ليحقق مطلبه حيث ان والده لا يمتلك القدرة علي ذلك لانه يعمل في إحدى المصانع والديه 3 أخوات غيره