التوقيت الأربعاء، 23 سبتمبر 2020
التوقيت 12:59 ص , بتوقيت القاهرة

المقاول الهارب .. محمد على يهجر زوجته ويتركها فى مواجهة الجماعة الإرهابية

المقاول الهارب محمد على
المقاول الهارب محمد على

يبدو أن المقاول الهارب محمد على اعتاد على الهروب من مسئولياته وافتعال الأزمات مع الجميع، حتى أن اسرته وأطفاله لم يسلموا منه، وذلك بعد أن تركهم  عرضه للجماعة الإرهابية، وهو مارأيناه مؤخرا من زوجة الهارب التي أرسلت رسالة صوتيه تشتكي فيها هجران زوجها لها ولبنته، وتعريض حياتهم للخطر بعدما تركهم دون أن يؤمن مأكلهم وملبسهم وما يكفل لهم الحد الأدنى من الحياة الكريمة.

المقاول الهارب لم يكتف بتركه لبنته وزوجته يتسولان الحياة الكريمة وهو يتباهى بما لديه من ممتلكات وأموال طائلة، بل تركهم عرضة للتحريض من قبل أتباع الجماعة الإرهابية، وكان على رأسهم الهارب سامي كمال الدين، الذي أذاع تسجيل صوتي لزوجة المقاول الهارب، موجهاً إليها رسالة قال فيها: «رسالتي إلى زوجة محمد على.. لسه فاكرة دلوقتى بعد كل السنين تتكلمى عن تربية محمد على لبنت حضرتك، هو مين المسئول عن البنت، ومين اللى عايشة معاها، اتقى الله ولو حد هيتحاسب على تربيتها هيبقى انتى مش محمد على، ولا علشان محمد على دلوقتى بقى ايقونة للشباب ف عايزة تظهرى فى الصورة».

استخدام سامى كمال الدين للرسالة الصوتية التى سبق وأرسلتها زوجة المقاول الهارب محمد على لزوجها يؤكد وجود تواصل بين سامى كمال والمقاول الهارب، وأن الأخير يستخدم المذيع فى قناة الشرق للرد على زوجته وتهديدها أيضاً.

وتضمنت رسالة الزوجة الصوتية شكواها من سلوك أحد بناتها التى اعتادت الفترة الماضية الخروج من المنزل دون علم والدتها، وقالت فى الرسالة الصوتية "صباح الخير يا محمد، معلش عاوزة افهم حاجة، انا دلوقتى مش باتكلم مع رحيمة، العيال قارفينى آخر قرف هي وهنادي، مش عارفة الكلام ده واصلك ولا، فوجئت وانا باسال أختها هى رحيمة هنا قالتلى اه، ودلوقتى ببص فى الاوضة مالقتهاش، هل انت عندك علم بالكلام ده، كل يوم تخرج ومش بتيجى الا بالليل، وبتخرج من غير ما تقولى ولا اعرف عنها حاجة، والنهاردة فوجئت انها بايته بره البيت، انت عندك علم ولا ما عندكش علم، وهل الوضع ده سليم ولا ايه.. انا عاوزة تفسير».